6+1 Τρόποι για να μιλήσεις στο παιδί σου!

Διαβάζω πολλά βιβλία ψυχολογίας και γενικά μ' αρέσει να ασχολούμαι με αυτό το κομμάτι! Έτσι λοιπόν αποφάσισα να σας γράψω το παρακάτω άρθρο το οποίο είναι καθαρά βασισμένο σε αυτά που έχω διαβάσει κατά καιρούς αλλά και τα οποία τα έχω δοκιμάσει στην προσωπική μου ζωή και με βοηθούν  στην διαπροσωπική μου σχέση μεταξύ των παιδιών μου αλλά και με τους άλλους γύρω μου!Θα προσπαθήσω παρακάτω να εξηγήσω αυτούς τους τρόπους με απλά κατανοητά λόγια!

ΞΕΚΙΝΑΜΕ...

Για να μας κατανοήσουν οι γύρω μας,  ειδικά τα παιδιά, και για να λάβουν το μήνυμα που θέλουμε να τους στείλουμε πρέπει να ακολουθήσουμε τους σωστούς τρόπους!
1. Μιλάμε πάντα με θετικές προτάσεις!
Προσπαθούμε την ώρα που συζητάμε να χρησιμοποιούμε θετικές προτάσεις και οι ερωτήσεις μας να είναι πάντα θετικές!
Π.χ. Λέμε :Έλα μαζί μου να παίξεις! ΄Ελα να φάμε παρέα! Έλα να καθίσουμε να ζωγραφίσουμε! (Δύσκολα κάποιος λέει όχι στην πρόσκληση που του κάνεις)
Αντιθέτως αποφεύγουμε: Δεν θέλεις να έρθεις μαζί μου να παίξεις, να φας να ζωγραφίσεις;
( Η απάντηση  εύκολα μπορεί να είναι όχι Δεν θέλω)
Λέμε: Έλα να φορέσεις αυτό. Θα είσαι πιο όμορφη!
Και όχι: Βγαλτο δεν μου αρέσει αυτό που φοράς!
Λέμε: Η βοήθεια σου αυτή τη στιγμή είναι πολύτιμη. Τι λες να το κάνουμε μαζί;
Και όχι : Δεν με βοηθάς καθόλου .Όλη μέρα κάθεσαι και βλέπεις τηλεόραση!

2.Οταν κάνω ερωτήσεις προσπαθώ να είναι ανοιχτές και όχι να περιμένω μια απάντηση ναι όχι!
Οι περισσότεροι κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά και αυτά επειδή δεν έχουν αναπτύξει ακόμα την ικανότητα της επικοινωνίας απαντούν μονολεκτικά με ένα ναι η όχι! Δώστε στο παιδί κίνητρο να αναπτύξει την λεκτική του ικανότητα! Μην το περιορίζεται στο να σας απαντήσει απλά ένα ξερό ναι ή όχι.
Π.χ. Πείτε του: Πως πέρασες την μέρα σου στο σχολείο;  (Το παιδί αρχίζει και εξηγεί πως πέρασε!)
ΟΧΙ: Πέρασες καλά στο σχολείο; (Ναι ή όχι)
Πείτε: Τι έχεις να διαβάσεις για αύριο; (Κάνοντας αυτή την ερώτηση το παιδί θα σας πει τι έχει για διάβασμα δεν μπορεί να το αποφύγει)
ΟΧΙ : Έχεις διάβασμα; (Ναι έχω ή Όχι )
Αυτό ισχύει και στις συζητήσεις μεταξύ μας. Δεν ισχύει μόνο για παιδιά.
Π.χ. Στον καλεσμένο ρωτάμε: Πως τον πίνεις το καφέ σου;  ή Τι να σου προσφέρω έχω χυμό coca cola κτλ.
Οχι: θέλεις καφέ; Αν ντρέπεται λίγο θα σου πει "όχι είμαι εντάξει" .

3.Χρησιμοποιούμε την φράση "Όταν.... θα...."
Π.χ. Λεμε: Όταν φας το φαγητό σου θα πάμε βόλτα. Όταν διαβάσεις θα σε αφήσω να παίξεις με το playstation! (Με αυτό τον τρόπο πείθουμε τον αποδέκτη να κάνει αυτό που του λέμε για να πάρει το αντάλλαγμα ! Ασυνείδητα του περνάμε το μήνυμα που εμείς θέλουμε! Αντιθέτως σε τέτοιες περιπτώσεις τι λέμε εμείς οι γονείς;;
Αν δεν φας το φαγητό σου  δεν έχει βολτα. Δεν πρόκειται να σε αφησω να παίξεις με το playstation αν δεν διαβάσεις!! Το παιδί με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να καταλάβει τι ακριβώς ζητάμε. Μπερδεύεται με τα πολλά δεν και έτσι δεν εκτελεί καμία από τις εντολές μας!
Το ίδιο ισχύει και για την φράση για να.. 
Π.χ Ντύσου για να πάμε στην παιδική χαρά. Διάβασε για να σε αφήσω να δεις τηλεόραση.

4.Οι εντολές που δίνουμε στα παιδιά μας θα πρέπει να είναι ξεκάθαρες και απλές!
Είναι λάθος να δίνουμε εντολές ξεκινώντας τη φράση μας λέγοντας "μπορείς να.." Η απάντηση σε μια τέτοια ερώτηση είναι ναι ή όχι. Μιλήστε του άπλα και κατανοητά. Για να είστε σίγουροι ότι κατάλαβε τι του είπατε ζητήστε από το παιδί να το επαναλάβει.
Για παράδειγμα  αντί για : Μπορείς να σταματήσεις να φωνάζεις με πονάει το κεφάλι μου! πείτε
''Κάνε ησυχία σε παρακαλώ! Η μαμά είναι κουρασμένη!" Τι είναι η μαμά; Κουρασμένη . Τι πρέπει να κάνεις; Ησυχία!!
Αντί για: Μπορείς να μαζέψεις τα παιχνίδια σου;  πείτε Μάζεψε τα παιχνίδια σου για να είναι καθαρό το δωμάτιό σου! Τι είπαμε θα μαζέψεις;(Τα παιχνίδια ) Γιατί;; ( Για να είναι καθαρό το δωμάτιό μου)

5.Προειδοποιήστε το παιδί  τι πρόκειται να συμβεί στο άμεσο μέλλον.
Στα παιδιά αρέσει να έχουν ένα πρόγραμμα και να το ακολουθούν!Έτσι λοιπόν καλό είναι κάθε βράδυ να  του λέτε τι πρόκειται να συμβεί αύριο.
Π.χ Αύριο θα ξυπνήσουμε θα πλυθούμε , θα ντυθούμε, θα φάμε το πρωινό μας και θα πάμε στο σχολείο..( Έτσι περνάμε στο παιδί υποσυνείδητα τι πρέπει να κάνει το πρωί!)
Επίσης όταν είμαστε στην παιδική χαρά ή σε ένα πάρτυ προειδοποιούμε πάντα το παιδί για το τι ώρα θα φύγουμε!π.χ λέμε : Γιώργο σε 10 λεπτά φεύγουμε!
Τέλος όταν πρόκειται να πάμε ένα ταξίδι ή να βρεθούμε σε άλλο περιβάλλον έκτος σπιτιού ή να έρθει το νέο μέλος της οικογένειας προέτοιμάζουμε το παιδί τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν αναλυτικά για το τι θα συμβεί!

6.Δεν ρωτάω, ανακοινώνω!
Αποφεύγω να κάνω ερωτήσεις που ίσως δεν μπορώ ή δεν θέλω να υλοποιήσω!
π.χ. Τι θέλεις να φας; (Σοκολάτα) Τι δώρο θέλεις να σου φέρω;;( Ένα playstation) Τι θέλεις να κάνουμε το απόγευμα;( Να πάω στο Λούνα Παρκ)
Κάνοντας τέτοιες ερωτήσεις στα παιδιά, τους δίνουμε την αίσθηση ότι είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε το δικό τους!
Αντιθέτως αν τίθεται θέμα ερώτησης το περιορίζουμε ανάμεσα σε 2!
Π.χ θα φας Αβγό ή μήλο; Να παίξουμε με τα παζλ ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο;

7.Μιλάω με ήρεμο και ευγενικό τρόπο!
Τα παιδιά μιμούνται τους μεγάλους!Μιλώντας ευγενικά στο παιδί μας, μαθαίνει να απαντάει και αυτό ευγενικά!Είναι ωραίο να μαθαίνουμε στα παιδιά μας λέξεις όπως το Παρακαλώ , Ευχαριστώ, Ορίστε, Συγνώμη!!

Τέλος θα ήθελα να πω ότι και τα παιδιά έχουν την δική τους προσωπικότητα, γνώμη και άποψη! Αφήστε τα παιδιά  να σας μιλήσουν, ακούστε τι έχουν να σας πουν και πράξτε ανάλογα!
Αυτά από μένα ελπίζω να σας βοήθησα λίγο!

 Να πω σ΄ αυτό το σημείο ότι δεν είμαι ειδικός συμβουλευτικής ψυχολογίας και  ό,τι έχω γράψει είναι από διάφορες πηγές που έχω διαβάσει! Όλα είναι δοκιμασμένα στην προσωπική μου ζωή και σε μένα δουλεύουν!Θα χαρώ να ακούσω την δική σας γνώμη και ίσως και κάτι συμπληρωματικό !
Φιλικά ❤️
Χρύσα!



Σχόλια